Brief aan de verstopte jongen

Afbeeldingsresultaat voor candle header

Lieve verstopte jongen,

Al dagen vraag ik me af wat je deed verdwijnen. Wat maakte dat je besloot dat je het leven liever alleen aanging? Dat het beter was als je er niet meer was? Heb je de briefjes gezien, allemaal speciaal voor jou? Ze breken mijn hart. Al jouw herinneringen. Alle herinneringen aan gezelligheid, liefde, warmte. Ik gun het je zo dat het niet alleen iets uit het verleden is, dat het ook in de toekomst nog zo vaak mag voor komen.

Het houdt me bezig, dat beeld van jou. Eenzaam en koud ergens weggedoken, afgezonderd van de rest van de wereld. Alert op ieder geluid, want het zou zomaar het einde kunnen betekenen van jouw ‘veiligheid’.

Stiekem hoop ik dat ik je tegenkom. Ik zou je in ieder geval een knuffel geven, als je dat zou toestaan. Ik ken je niet, maar je zit in mijn hoofd. Het voelt een beetje alsof ik daar een huisje voor je heb gebouwd, een met warmte en liefde. Ik wou dat ik je dat in het echt ook kon bieden, en met mij zoveel anderen. Ik mis je, maar ik ken je niet.

‘Mom and dad, did you search for me? I’ve been up here so long, I’m going crazy.’
En ze hebben naar je gezocht, ‘met man en macht’, ze zoeken nog steeds naar je. Iedereen wil je vinden, ze willen je helpen. Ik hoop dat je je laat vinden. Ik hoop dat je weer terugkomt.

Het is oké om de wereld even niet meer aan te kunnen, om je even te willen verstoppen, maar laat dat niet de reden zijn om helemaal te verdwijnen. Jij mag er zijn, jij mag ruimte innemen.

Als je de kou en de eenzaamheid zat bent, ben je altijd welkom.

_________________________________________
Ik schreef deze brief naar aanleiding van de vermissing van Niels Wienberg, een jongen uit mijn woonplaats. Ik ken Niels niet, en zijn situatie evenmin. Afgelopen dagen heb ik er veel aan gedacht en ben ik er veel mee bezig geweest, en ik wilde mijn gedachten graag kwijt. Ik zie en voel hoeveel pijn zijn vermissing doet, en wens zijn familie en vrienden veel sterkte.

Leave a Reply

